isabellkarolina

Alla inlägg under januari 2012

Av Isabell Karlsson - 31 januari 2012 14:20

Ja, jag har då ingen jämn ström här inte.. Först klagar jag på att jag aldrig tar mig tid och sen kommer det två dagar med bloggande.. Vi har iallafall tagit en promenad ner till min äldsta syster idag och snyltar på internet. Vi bjöd också in oss själva på middag   


Jag var in hos mamma en snabbis också, där gjorde jag i ordning en ansökan till att börja plugga! Får jag som jag vill pluggar jag genom Lärcentrum i Östersund och börjar med att läsa tre kurser som ingår i omvårnadsprogrammet,så småningom är min dröm att bli sjuksköterska så nu ha jag bestämt att börja ta tag i det. Passar på medan jag är hemma med Lova. Jag har ansökt flera gånger innan också, men jag kom inte in av anledningen att jag har ett komplett slutbetyg, de prioriterar de som behöver läsa till ämnen för att få ett sådant. Jag sökte säkert fem gånger innan Lova kom men i och med att jag aldrig kom in gav jag upp men nu känner jag att jag vill ta tag i det igen.


På Lovafronten går det riktigt bra, det är så mysigt och hon är helt underbar. Som jag nämnde förut kunde man få se ett leende om man hade tur,men nu räcker det med att man tittar på henne så blir hon superglad, hon är även jättenöjd när hon får ligga under sitt gym och prata med leksakerna. Det är så kul att se hur hon växer varje dag. 

Nätterna fungerar också bra, hon hade några nätter förra veckan då hon inte ville sova mer än ca 1 ½ timme i sträck, men nu sover hon 5 timmar som minst innan hon vaknar och vill äta en skvätt och sen sova lika länge igen, så det är riktigt skönt för mig att få ta igen lite sömn också.


Som jag nämnde igår var första tillfället med massagen förra onsdagen och fortsätter 7 onsdagar till framöver. Vi började med benen och blev även visade hur man kunde göra om barnet har kolik. Men under den delen tyckte Lova att hon skulle bajsa ner handduken osv så vi hade inte riktigt tid att vara med på slutet, stumpan min.


 
här såg det så himla roligt ut när hon låg i våran stora säng helt utslagen    

 
här är första massagen, ett litet moln vid Lovas plats med hennes namn på 

 
och såhär såg hon ut idag på våran promenad, overallen hon har på sig har hennes kusin Alva haft, något att växa i.


Nu ska jag tidsinställa några inlägg så det blir lite aktivitet här framöver också. Hej så länge!




Av Isabell Karlsson - 30 januari 2012 18:50

Hej på er! Jag är verkligen usel på att ta mig tid att blogga nu för tiden.. Men det är så omständigt utan internet.. Men jag tänkte att jag kunde skriva några rader nu när jag och Lova myser i soffan. Sen sist jag skrev har vi hunnit med det första tillfället med babymassagen, det var kul och mysigt! Knäppte några bilder jag kan visa framöver. Sen har vi haft en mysig helg med Fredrik hemma, vi fixade barnvakt en timme igår och åkte lite skoter, det var riktigt kul! Och idag har jag och Lova varit till stan och träffat Ebba, vi fikade och pratade massa strunt :-) sen gick vi en sväng på stan och kollade, jag köpte en "mitt första år" bok som vi ska fylla i. Imorgon var det tänkt att vi skulle åka på storsjöbadet med babyöppet, men jag tror vi skippar det, jag vill att Fredrik ska få vara med första gången Lova är på badet. Så vi ska ta en promenad och röja upp lite här hemma istället. Vi hörs! Kram

Av Isabell Karlsson - 24 januari 2012 15:26

Hej! Just nu hänger jag i Lit hos Helena och Lovas lilla kusin Ellah. Vi har varit på babyöppet på förskolan idag, det var jättemysigt och kul att träffa lite andra mammor. Jag och Lova gjorde hand-och fotavtryck i gips, jättefint!


Vi har nyss käkat sen lunch, pasta och skinksås, jättegott! Och nu ska vi lägga över lite bilder från min kamera sen ska jag och Lova bege oss hemåt.


Imorgon börjar babymassagen som är på samma ställe som babyöppet, jag har längtat efter den där massagen jättelänge så det är kul att det äntligen börjar!


Vi hörs när jag snyltar på någons internet igen, förhoppningsvis snart!

Av Isabell Karlsson - 21 januari 2012 15:15

Okej, först och främst ;


Jag fick en blogaward av Therese

 


och när man fått detta.. jag har aldrig varit med om det.. ska man länka sina vänner, så;

Mathilda


Ebba
Johanna
Sara
Helena

Hej! Efter en veckas uppehåll tar jag mig i kragen och skriver några rader. Vi har haft en lugn hemmavecka medan Fredrik varit borta, vi har plöjt igenom massa Desperate housewivesavsnitt.


Lova växer så det knakar och har man tur kan man även locka fram ett och annat leende, så himla mysigt. Det verkar också som att hon ser om hon vistas i en ny miljö än hemma, t.ex på BVC, där fanns det mycket nytt att kolla på. Och på tal om BVC så växer hon som hon ska och det känns jätteskönt!


Vi har också börjat fått in lite rutiner under dagen och får också till bra nätter så att jag också kan sova det jag behöver, så allt känns så väldigt bra hittills!


     

hjärtat

Sen tackar vi allra hjärligast kära Ebba som gjort världens finaste header och fräschat upp stället. Tack!

Av Isabell Karlsson - 14 januari 2012 11:52

     


Hej! Vi mår bra och jag lägger bara upp lite bilder nu, det är så fint väder så vi ska passa på att vara ute idag! 


På mittenbilden har Lova på sig sin mössa somhon fick av sin farmor i julklapp, fin va?  

och på den sista bilden leker Lova med sin kusin Ellah, sötfisarna.


Vi hörs kanske mer till veckan, Puss! 

Av Isabell Karlsson - 4 januari 2012 17:01

Hej! Har fått middag hos Linda idag så jag passar på att skriva några rader.. 


Idag tog vi en lång sovmorgon då Lova var ganska stökig inatt och vi var vakna ganska mycket. Sen käkade vi frukost och klädde på oss och gick ut för att skotta gården, och det var det jobbigaste jag gjort på länge, det var mycket snö och jag är otränad, men det känns skönt nu efteråt, och jag tror att det snöat efter jag skottat också,så det kanske blir lite mer utevistelse ikväll. 


Jag tror att vi ska bege oss hemåt snart för Lova behöver bada då hon kissade ner både henne och mig igår,så jag behöver också en dusch men det får bli om damen är nöjd så jag hinner fräscha till mig lite innan pappan kommer hem imorgon, inte så lätt att hinna sköta om sig själv men det får man ta    Det gör väl inget om man luktar lite bebisspya och kiss?   


 

Idag har hon på sig en tröja som hon fick av sin bästis Alma och hennes föräldrar, fin va? 


På återseende! 

Av Isabell Karlsson - 2 januari 2012 15:29

Hej! Long time no see, kan man verkligen säga...


Men vi tog en promenad till Linda idag och jag tänkte uppdatera er lite. Tänkte även försöka knåpa ihop en förlossningsberättelse, så innan jag är klar har det nog hunnit bli ett långt inlägg.


Vi börjar väl från start då. Det var onsdag den 7 december, jag vaknade ganska tidigt och hade sammandragningar/förvärkar och "mensvärk". Så jag väckte Fredrik och vi läste lite om när man skulle ringa in och googlade lite på "att klocka värkar". Men vi kom fram till att vi skulle avvakta så jag klev upp och gick ner och kollade på tv och stod ut med sammandragningarna som jag tyckte gjorde väldigt ont (då visste jag inte om smärtan som skulle komma..) Vid 12 mitt på dagen, hade jag fått en teckenblödning, som man tydligen får när det börjar hända grejer, då ringde jag in till förlossningen och hon sa att vi fick komma in om vi ville, det kändes bra att åka in och kolla så att allt stod rätt till bara så då packade vi in oss i bilen och åkte till stan.


Vi kom in till stan vid kl 13 och fick ett rum på en gång där en barnmorska, som inte riktigt föll i min smak, kopplade på ctg och vi fick ligga där ungefär en timme och allt såg bra ut men jag hade inte öppnats mer än "ett finger" som hon uttryckte det, så vi fick välja mellan att ligga kvar på ett rum nån timme för att se vad som hände, åka hem, eller gå ut en sväng på stan för att se om det kunde sättas igång av det. Vi valde att ta en sväng på stan, Fredrik ville ut till Oktan en sväng, och så köpte vi de sista grejerna på barnens hus och åkte på Max och åt, så vi var ute till ca 17.30 och återvände till förlossningen därefter. Vi fick en annan barnmorska då, jag kommer faktiskt inte ihåg vem det var, men samma visa då, ctg, allt såg bra ut med jag hade inte öppnats något som var märkbart. Vi fick ungefär samma alternativ då, men då bestämde vi oss för att åka ut till Fredrik brorsa på Frösön så vi slapp åka ända hem hit ifall det skulle sätta igång med en himla fart, så vi hängde där, jag badade och försökte vila mellan värkarna som då gjorde mycket ondare än de på morgonen..


Vid 2 på natten åkte vi in igen, och fick lägga oss i ett s.k inskrivningsrum, inget riktigt förlossningsrum. Anna, som barnmorskan hette då, var helt underbar och kopplade på ctg, och vi fick ligga där och blev faktiskt lite bortglömda, de hade fullt upp och vi räknades väl inte till de som behövde mest hjälp då. Jag kommer inte ihåg exakt men jag hade öppnats ungefär 3 cm då och vi kände att snart blir vi föräldrar.

Jag badade även då för att få lite smärtlindring, då det inte fanns lustgas i det rummet vi låg i, eller inte så att jag kunde använda den iallafall, så timmarna där inne var inte roliga, och badet hjälpte inte speciellt mycket, det som hjälpte mig mest var om jag fick hänga på Fredrik och gunga framochtillbaka, eller hänga på ett sånt där bord och gunga även där. 


Jag kommer inte ihåg exakta klockslag heller men runt halv 5 på torsdag morgon, fick vi äntligen ett riktigt förlossningsrum och lustgas. Jag högg masken och andades genom värkarna, jag fick även massa beröm (måste ju skryta lite) av barnmorskan att jag andades jättebra, och det var riktigt peppande faktiskt. Vi hade då hunnit byta barnmorska igen, för hon Anna var tvungen att hjälpa till vid ett kejsarsnitt om jag inte minns fel, men hon vi fick då istället var så himla gullig och jättebra. Så vi låg där och andades och försökte vila mellan värkarna, vi hade ju då varit vaken nära på ett dygn och jag fick ibland väcka Fredrik genom att ta tag i hans hand när han somnat till och jag fick en värk. 


När vi legat där några timmar, fram emot kl 7, bestämde jag mig för att jag ville ha ryggbedövning, det gick bra och det blev sagt att narkosläkaren skulle komma runt 8.15 Jag kollade på klockan stup i kvarten och såklart, blev han sen och kom inte förrän runt 9, det var de längsta 45 minuterna i mitt liv, men jag fick iallafall till slut smärtlindring som var som att komma till himlen, smärtan försvann och jag kunde sova en timme, så himla skönt. Vi blev väckta vid ca kl 10, då de berättade att värkarna hade böjat avta, som är en vanlig biverkning från epiduralen, så jag fick värkstimulerade dropp och då satte det igång att trycka på ordentligt, jag hängde på ett sånt där bord ett tag innan det var dags att inta sängläge för att invänta krystvärkarna. Under den här tiden hade vi bytt barnmorska igen, men även hon var bra. Ja som sagt, inga exakta klockslag men jag fick ju till slut börja krysta när jag hade en värk och jag tror nog att det räknas som att det var klart väldigt snabbt när det väl satte igång, för 11.59 kom vår Lova ut, helt perfekt och inga komplikationer alls. 


Fredrik klippte navelsträngen och höll i sin prinsessa medan jag blev iordninggjord för att kunna amma henne för första gången vilket också var helt underbart, äntligen, var ordet som snurrade runt i mitt huvud. Så himla underbart. Jag var snabbt uppe på benen och tog kort på lillan när demätte och vägde henne. Sen somnade hon och vi fick vårt fika och fick så småningom flytta över till BB där vi myste som bara den. 


Tiden efter vi kommit hem har varit helt underbar och allt har gått hur bra som helst, amningen funkar, vi har fått till bra sovrutiner och vi myser!


Nu känner jag att det är nog med text så jag fixar lite bilder från förlossningen och julen som passerat. Nu är det ju ett helt nytt år och det ska bli så spännande att få se när Lova utvecklas och växer.





ca 12 timmar innan förlossning och sista bilderna på magen

en timme efter förlossning  
 

Fredriks stol som han var tacksam över
  

 
 

första mötet
 

första tvätten
 
 
 

mys med kusinerna
   

mer mys

första badet,väldigt skönt!  
 

sover med pappa
 
 

 
 
 
 

nyårstjejen


Nu är jag hungrig och ska få mat hos mamma, jag hoppas att det blev okej med bilderna och hoppas att ni orkat läsa ända ner hit  


Hoppas att vi hörs med lite kortare mellanrum i fortsättningen, ska göra mitt bästa. Puss!   


Ovido - Quiz & Flashcards